Saturday, April 12, 2014

Snart dags för Mallorca 2.0

Det är bara sju dagar kvar till Ultra Mallorca Serra de Tramuntana. Jag sprang det här loppet även förra året, men avbröt efter knappt 40 kilometer. Redan i bilen på väg tillbaka till hotellet från "brottssplatsen" ångrade jag det valet, så när anmälningarna öppnade i september förra året skickade jag in min anmälan. Ultra Mallorca har varit mitt stora, nära nog enda, mål hela vintern och tack och lov har det bara varit ett par dagar med snö och minusgrader det här året. Den långa och märkliga vintern vi hade förra året betydde för min del att löpträningen i stort sett helt låg nere fram till april. Inte precis ideal uppladdning för 65 km i mallorkinska berg! Så gick det som det gick då, DNF a la grande!

















I höstas anmälde jag mig till TNT här i Malmö och det "veckliga" passet med en blandning av långa, korta intervaller, backpass och fartlek har verkligen betytt allt för att jag nu kommer till Mallorca och är bättre tränad än på ganska väldigt många år. De senaste tre månaderna har även fört med sig en ny sorts träning, varje lördag eller söndag åker jag till olika natursköna platser i Skåne och kör ett riktigt långpass, mellan 3-6 timmar. Det blir alltid blandad löpning och speed hiking och alltid med ordentlig packning i ryggsäcken. Extra kläder, regnjacka, full vattenblåsa, första hjälpen, pannlampa och mobiltelefon har jag alltid med på långpassen. Det är ungefär den obligatoriska utrustning som krävs på lite längre lopp.

Utöver TNT och långpasset har jag försökt att få in minst ett Friskis-pass i veckan också, men det är egentligen allt. Det kan verka lite oortodoxt att inför en bergsultra bara träna löpning två gånger i veckan, men det är priset jag får betala för min fasta övertygelse att asfalt betyder döden för mina leder och för min löpupplevelse! Det är kanske därför aktiviteten här på bloggen varit minst sagt sparsam det senaste halvåret, jag har helt enkelt fått min dos med inspiration på de skånska stigarna i stället för som tidigare genom att leva något slags virtuellt löparliv. Att jag jobbar vanliga kontorstider begränsar helt enkelt de tider som varit tillgängliga för löpning. Vi får se om jag kanske hittar lite fler tider under veckan för att köra till Torup eller the Lodge eller Frostavallen eller några andra ställen med fina stigar nu när det börjar bli ljust på kvällarna.

På tisdag åker jag till Port de Pollenca och dagarna innan loppet den 19:e ska jag ägna åt 110 % "me-time". Vandra i bergen, äta och dricka gott på trevliga restauranger, kanske till och med försöka att läsa någon bok som inte handlar om löpning (!). Hoppas på riktigt bra väder så det går att vara ute hela tiden. Prognosen, så här en vecka innan loppet, säger ca 20 grader och mest sol, men vädergubbarna har haft fel förr...

















En av mina ursäkter för att bryta loppet förra året var att jag hade ont i fötterna på grund av att skorna var väldigt mjuka. I år har jag tänkt springa antingen i ett par Montrail Bajada eller superskorna från Scott (inte ett slitmärke syns i sulan trots ganska många timmars användning!). Båda två är ordentligt rymliga och breda och har skön dämpning, vilket kommer att behövas på den extremt steniga vandringsleden. Jag fick lite panik i vintras och införskaffade ett par Hoka Mafate, Hokas supermjuka, superdämpade maximodell, men jag tror de får stanna hemma den här gången. Skorna är så sköna att springa i på stigar, men de sista 10-15 kilometerna av loppet kommer gå på asfalt och då passar inte Hokasarna så bra just på grund av mjukheten. De väger också ett par tiotals gram mer än mina andra skor och om jag är väldigt trött i benen är det bättre psykologiskt att ha lättare skor på fötterna (intalar jag mig i alla fall).

















Mat och dryck under loppet blir samma som under loppet i Pyrenéerna i höstas, dvs Nuun, ClifBar och kanelgifflar. En ClifBar är ca 250 kcal och en giffel motsvarar ungefär 180 och innehåller precis vad en kropp i rörelse behöver. I vätskestationerna ska jag hålla mig till vitt bröd med nutella och de lokala, saftiga apelsinerna.

För att du ska få en liten uppfattning om vad som väntar mig, hoppa fram till ca 2.10 min i den här videon. Jag bröt loppet förra året vid Embalse de Cuber och det ska bli så underbart att få se resten av leden, Gorg Blau och de branta nerförsbackarna efter högsta punken, klostret i Lluc och framför allt att springa genom de smala gatorna och gränderna i Pollenca och över den hägrande mållinjen.


No comments:

Post a Comment