Sunday, March 9, 2014

Stävie trail - solig söndagstrail

I morse hoppade jag in i bilen och styrde kosan mot den lilla byn Stävie, alldeles utanför Kävlinge. Anna och Fredrik hade arrangerade Stävie trail - ett terränglopp i en skog du inte visste fanns. Det som först var tänkt som ett litet välgörenhetslopp för diabetessjuka barn i Afrika, växte och växte och växte... På startlinjen stod nu ungefär 400 löpsugna skåningar! Inte illa för ett lokalt lopp som sprangs för första gången!

Jag hade anmält mig till 13 km, två varv på de små mjuka fina stigarna, och hade bara tänkt ta det superlugnt och njuta av vädret och peppningen från åskådare och medlöpare. När starten gick lufsade jag iväg. Efter en kilometer var jag som vanligt tvungen att ta en liten "biobreak" och när jag började springa igen hade jag fullständigt glömt allt vad gäller att ta det lugnt. Sen blev jag bara omsprungen av en handfull löpare, men jag sprang ikapp och om massvis med folk! Det känns i kroppen att jag helt och hållet eliminerat asfaltslöpning och bara springer små stigar och obanat, fötterna hittar rätta balansen omedvetet. Jätteskön känsla i kroppen och ben som inte ville ta slut trots att jag sprang fortare på de läckra stigarna än någonsin på asfalt! När Ambiten pep för femte gången (5 km passeringen) satte jag in en liten spurt till och med. 6,2 km på 37 minuter är en sanslöst bra tid för att vara mig och jag hoppade över det andra varvet. Supernöjd med dagen: strålande sol, glada människor, stiglöpning och nytt PB på fem kilometer trail!

Lånar en bild från sydsvenskan:


1 comment:

  1. Bra sprunget! Och roligt att få fin-besök till världmetropolen Stävie! Förhoppningsvis blir det en favorit i repris till nästa år!

    ReplyDelete