Saturday, March 16, 2013

Back to building basics

Det var alldeles för länge sen jag skrev något här på bloggen. Jag har inte sprungit ordentligt på snart tre veckor, senaste löprundan var ultraintervallerna i slutet av februari eftersom jag varit försiktig med knät.

Efter Bluetrail Tenerife i oktober värkte ena knät mer än någonsin tidigare och jag gjorde mitt livs första besök hos en sjukgymnast. Det blev ett ganska intressant möte kan man kanske säga. När jag presenterade problemet och vad jag hade gjort och vad jag hade planerat för 2013 fick jag en blick som sa det mesta. Det syntes att sjukgymnasten inte riktigt trodde jag var klok och jag hade säkert tänkt samma sak dock om jag varit i hennes kläder. Här kommer en lätt överviktig man i sina bästa år med knäsmärta och först hävdar att han är löpare och sen att han dessutom ska springa sin första bergsultra om sex månader. Hon konstaterade ganska snabbt att jag var svag i baksida lår och baken, vilket fick till följd en sned belastning av musklerna som omger och stöder knät. Nå, jag fick "recept" på vissa styrkeövningar som skulle hjälpa till att stärka och balansera musklerna runt knäskålen och hela vintern har jag kört övningarna, kombinerat med backträning på löpband och stående spinning för att hålla uppe konditionen och få lite belastning på leder och ligament.

Jag kan rekommendera boken You are your own gym av Mark Lauren. Boken är full med enkla (och en del omöjliga!) övningar med endast den egna kroppen som redskap. Bara att plocka ihop de övningar man behöver alltså. Jag har i stort sett haft konstant träningsvärk i någon del av kroppen hela tiden, lår, vader, gluteus, mage (ja i stort sett hela coren) hela vintern och känner mig faktiskt lite starkare. Underbart!

Den senaste veckan har den här Salomon-filmen spridit sig som en löpeld (no pun intended), filmen visar Emelie Forsberg i sitt rätta element i Nya Zeeland, smal, teknisk stig i nedförsbacke. Spänn fast dig innan du trycker på play!


Greg Vollet som sprang före Emelie med kameran är en modig man! Du har väl hört podden med henne som Stigarna gjorde för ett par veckor sedan?

I går avgjordes förresten Nya Zeelands Tarawera Ultramarathon och damklassen vanns av Ruby Muir, som sprang 100 trailkilometer i.. Fivefingers! Hur sjukt är det? Men kolla vilken härlig stig.

Bild lånad från irunfar.com (klicka för större version)
















Bland herrarna segrade amerikanen Sage Canaday, som när han inte tävlar har ett eget produktionsbolag som bland annat gör såna här coola löpfilmer (ändra videokvaliten till HD).



Nästa helg ska jag köra mitt eldprov innan avresan till Mallorca om en månad. Planen är att gå tillbaka till det som senast funkade, det vill säga koncentration på "perfekt" form, låg fart för att minska belastningen och gå när jag behöver. Skåneleden, here I come!

No comments:

Post a Comment