Monday, October 22, 2012

Vila i frid, Manolo Carmona: racereport från Tenerife

Klockan halv fyra i lördags eftermiddag blev hela Tenerife Bluetrail inställt. Jag hade kommit i mål och de flesta andra i Mediatrail likaså. I de båda andra ultraloppen hade bara en handfull löpare kommit i mål, när vi alla nåddes av nyheten att en löpare i det loppet jag just sprungit hade fått en hjärtattack och avlidit. En del av löparna i Mediatrail hade själva valt att avbryta loppet och även löparna på Trail och Ultratrail distanserna stoppades.

Mannen som dog hette Manuel "Manolo" Carmona och var en 42-årig agent i spanska polisstyrkan Guardia Civil.

Vid ungefär kilometer 8-9 blev jag omsprungen av en man som sprang mycket fortare än mig, han försvann med orden "Hago mucho ruido, pero pocas nueces" (ung. Jag ryter högt men bits inte). Fyra kilometer längre fram satt han på en stock vid sidan om stigen och såg lite hängig ut. Jag stannade och frågade honom hur han mådde och han sa att han mådde illa och skulle vila. Jag såg att han bara hade med sig en halvliter vatten på en hård tjugokilometersslinga i berg och frågade om han hade kvar och om det var tillräckligt. Hade han något att äta? Trodde han att han skulle må bättre med mat och dryck? Jag hjälpte honom att ta fram den enda energibaren han hade med sig. En kort stund efter sa han att han skulle vila sig och sedan ta sig ner igen, han sa att jag skulle fortsätta och att det fanns fler löpare.

När jag hade kommit ytterligare kanske 1-2 kilometer längre fram vände jag mig om och såg tvärs över ravinen att flera löpare stannat. Jag förstod inte och tänkte inte på varför de stannat där. Att det skulle vara samme man jag stannade för att fråga om allt var OK förstod jag inte förrän dagen efter, när jag läste om det på internet.

När jag ikväll satt och kollade igenom videoklippen från loppet såg jag att av en ren slump filmade jag just när Manolo sprang förbi mig och sa "Hago mucho ruido, pero pocas nueces".

Jag kände inte Manolo Carmona, men av det lilla jag såg och hörde lät han och såg ut som en stor och glad man. Jag vill tro att han dog medan han gjorde något han tyckte om.

Vila i frid, Manuel!

Manuel C.M. LP/DLP

No comments:

Post a Comment