Monday, October 8, 2012

Långpass i Frostavallen

När jag inte kunde springa Risveden Terräng på grund av en förkylning planerade jag in ett långpass istället. Så i fredags åkte jag till vandrarhemmet i Frostavallen utanför Höör. Bara sex mil från Malmö men kunde lika gärna ha legat på andra sidan månen. Jag fick ringa till värdinnan för att bli få nyckeln och de enda andra gästerna tillhörde en hundklubb. Jag såg sammanlagt kanske 10 personer från fredag lunch till söndag eftermiddag. Jag fick stå för all mat själv eftersom frukosten serverades antingen för tidigt eller för sent för min planering.

Jag klev upp vid sjutiden på lördagen, åt frukost bestående av pulverkaffe och mackor med honung, fyllde på vätskeryggan med två liter vatten och tog med lite mer bröd till lunchen. Efter att ha studerat kartorna över området bestämde jag mig för att först ta en löprunda som inkluderade både den gröna och den svarta leden, sammanlagt 19 kilometer. Första kilometrarna gick på grusstigar, men efter ca tre kilometer övergick det i små skogsstigar. Landskapet varierade mellan ekskog, bokskog och på ett par ställen kalhyggen. Fredagens regn hade dessvärre gjort stigarna ordentligt leriga. Jag anpassade farten så jag skulle orka vara ute hela dagen, gick när jag kände för det och sprang på ordentligt när jag kände för det. När jag kom till den gamla slalombacken (nerlagd sen många år) i slutet av rundan vände jag om och tog mig samma väg tillbaka, med en lite omväg via en vit slinga på tre kilometer och sen tillbaka till vandrarhemmet. Sammanlagt 41 kilometer och det längsta jag gått/sprungit sedan Swiss Alpine. Sammanlagt blev det 6,5 timme on foot. Mycket nöjd med känslan i kroppen bestämde jag mig för att lämna bilen och traskade de sex kilometerna in till Höör för att fixa lite kvällsmat. Somnade som en vaggad bebis vid niotiden.

Sammanlagt fick jag ihop ungefär nio timmar och 55 kilometer till fots under lördagen. Konceptet att ta in på vandrarhem ska jag nog göra flera gånger. Syftet med vistelsen blir väldigt tydligt (även för en stressad stadsmänniska) och i och med att man har hela helgen på sig kan man ju faktiskt ta sig tid att njuta av naturen och tystnaden. Mycket uppskattat!

Det är sant som Scott Jurek säger i den senaste episoden av Kilian´s Quest: "I think anyone can run an ultra marathon. I mean it´s really about having the desire, having the will. If you can walk, you can run.".


No comments:

Post a Comment