Wednesday, September 26, 2012

Äventyr 2013

Allt sedan jag korsade mållinjen i Swiss Alpine för snart två månader sedan har jag funderat på, och vid flera tillfällen fått frågor om, om jag direkt efter målgång hade kunnat vända om och springa tillbaka samma väg igen. Först var svaret jag gav mig själv att jag inte klarat det, men med lite perspektiv (och kanske lite väl positiva minnen från loppet) har jag bestämt mig för att se var min gräns går för vad jag klarar när det gäller bergslöpning. Jag tror inte jag hade velat springa samma väg tillbaka, men inom mig vet jag att jag hade klarat av att springa betydligt längre än 42 km om det hade varit en fortsättning med helt nya vyer och nya utmaningar.

Jag är fullt medveten om att 42 kilometer är mindre än 100 miles, men jag låter mig mer än gärna inspireras av bloggen Vanessa Runs, en ganska vanlig, ovanlig tjej som springer väldigt långt. Hon har bland annat skrivit ett blogginlägg som jag läst massor av gånger, 7 lies you believe about ultra-marathons. Vanessa avdramatiserar själva sträckan. Ja, 42 km, 50 km och 100 km är långt, men det finns många män och kvinnor som springer så långt, och som njuter av det. De är helt vanliga människor och inte några supermänniskor. Någon klok (?) människa sa att för att genomföra ett ultralopp krävs 10 % fysik och 90 % mental inställning. 






















Jag har därför anmält mig till UMSdT som går på Mallorca den 20 april nästa år. Banan följer GR-221, dvs den vandringsled som jag sprang och vandrade delar av i maj i år. Loppet är 63 kilometer, dvs ungefär ett maratonlopp plus en halvmara och har ca 2400 m D+. Jag känner ganska väl till ungefär hälften av banan och känner mig säker på att klara av det, särskilt som man har 16 timmar på sig och det inte brukar vara jättevarmt på Mallorca i april.

Så här ser banprofilen ut:





























Om det känns OK i kroppen efter 63 kilometer på Mallorca kommer jag att anmäla mig till något lopp som går under juli-augusti och antingen är lite längre (70-80 km) eller som är lika långt men med kanske dubbelt så många höjdmeter. Jag har ett tiotal olika lopp i tankarna och de är alla tänkbara kandidater. Därefter får vi se, men jag har faktiskt börjat fundera på antingen något av UTMBs lillasysterlopp eller ett riktigt bergigt flerdagarslopp där man är mer eller mindre självförsörjande. Men det får bli längre fram, kanske 2014 eller 2015. 2013 kommer bli superspännande!!

Dagens you-tubeklipp är från en tävling som går i maj på Costa Brava den 10-12 maj 2013. 135 kilometer fördelade på tre etapper. Garanterat vacker utsikt hela vägen alltså!


No comments:

Post a Comment