Sunday, September 9, 2012

340 höjdmeter i Jönköping

Allt gick jättebra idag. Efter förra helgens (f)lopp i Kåsjön, med en nästsista plats och en svart stortånagel, hade jag lagt upp planen lite annorlunda idag. Eftersom det är bara en dryg månad kvar till årets andra fokuslopp, Bluetrail Tenerife, och jag behöver bekräftelse att jag i alla fall kommer klara "maxtiden" på 3,5 timmar i det loppet, återgick jag till upplägget jag hade i Swiss Alpine. Jag skulle hålla mitt eget tempo och inte låta mig dras med i rusningen i början, hålla koll på pulsen, powerwalka i uppförsbackarna och springa på ordentligt (med god teknik) i nedförsbackarna. 

Vädret var fint och ca 300 löpare hade mött upp vid IK Hakarpspojkarnas klubbstuga utanför Huskvarna för den sista deltävlingen i södra Sverige i Salomon Trail Tour. När startskottet gick för 10 kilometers loppet tog jag mitt inbyggda 6 min/km tempo. Banan var väldigt varierad och kuperad och ibland hade man utsikt över Vättern. Planen höll perfekt och jag höll jämna steg med samma grupp löpare från ca km 4 till målet. I den avslutande klättringen uppför en slalombacke passerade jag 3-4 andra, tack vare träningsveckorna i bergen i Spanien och Österrike! Placeringen blev lite (!) bättre än förra veckan, men känslan i kroppen var mycket bättre. Massor med kraft kvar och jag hade kunnat springa ett varv till, kanske...

Bluetrail Tenerife är 20 km och har ungefär 1200 positiva höjdmeter och 1700 negativa. Nästa lördag ska jag köra Risveden Terräng, ett lopp som är ungefär lika långt, men inte i närheten lika många höjdmeter. Det får bli ett lugnt träningspass där jag håller mitt tempo. Om dagens form håller i sig bör jag kunna springa Risveden Terräng på ungefär 2.10-2.20, men det viktigaste blir att behålla den sköna känslan i kroppen och att njuta av naturen. Som Robert Broberg skaldade: "Målet är ingenting, vägen är allt".

Nu börjar det dyka upp en massa häftiga filmer från Swiss Alpine 2012 och den här är från maratonsträckan. Massor med sköna minnen som kommer tillbaka! Jag syns som hastigast fem sekunder in i klippet!



By the way, vårens äventyr är bokat och klart, men mer om det senare!

No comments:

Post a Comment