Friday, May 11, 2012

Stinson Beach, CA

Jag har börjat titta på och drömma om var jag vill springa nästa år, och det som drar mer och mer är Kalifornien. Särskilt området runt San Francisco verkar vara som ett Mecka för en stiglöpare. I söndags avgjordes 100 kilometersloppet MIWOK 100K Trail Race och segrade gjorde Dave Mackey och Tina Lewis. Tävlingen går i det som kallas för Marin County strax norr om "the windy city" och profilen för loppet verkar inte vara att leka med:


Sammanlagt nästan 4000 positiva höjdmeter! Start och mål är i kuststaden Stinson Beach och man springer uppför kullarna i området och tillbaka till havsnivå fyra gånger innan den sista galet branta backen vid ca 95 km. De avslutande kilometrarna går på samma stigar som används vid ett annat klassiskt lopp, The Dipsea Trail.

Om du vill läsa mer om Miwok kolla in Donald Buraglios rapport från loppet (långt och massor med bilder!) och Trail Runners reportage.

Självklart finns det även rörliga bilder från 2012 års lopp:




PS. Jag har inte några planer på att springa 100 kilometer, men naturen verkar vara så häftig i Kalifornien. Jag skulle nöja mig med ett kortare lopp eller bara ren nöjeslöpning! DS.

No comments:

Post a Comment