Friday, April 13, 2012

28 augusti 2012, klockan 16.30

Jag har sedan en tid tillbaka samma dagdröm varje dag, flera gånger om dagen:

Den 28 augusti, kl 16.30, efter att ha sprungit 42 195 meter (give or take några hundra meter, kanske så mycket som någon kilometer), varav 1 720 meter uppför och 1 150 meter utför, med början i Bergün, kommer jag att springa in på Vaillant-Arena i Davos inför ungefär tusen åskådare och medtävlare. 100 meter raksträcka, in i kurvan, 100 meter till, de sista hundra meterna. In under målportalen, över mållinjen! Jag har gått i mål i mitt livs första maraton, mitt första riktiga bergslopp (jag räknar inte riktigt K21-sträckan förra året). Jag tar mig stapplande och linkande fram till båset där jag först kommer att få ta emot en medalj och därefter...en äkta Finisher-tshirt!! Jag har klarat årets stora mål, Swiss Alpine Marathon! Jag stretchar, dricker varm buljong och vilar en stund på innerplanen och går sedan ut på löparbanorna, till närmaste tält, tar fram 5 franc myntet som jag haft med mig från Bergün och köper en stor... ÖL!

Jag vill inte bry mig om tiden, mitt mål är att klara loppet i första hand. I andra hand, och då kommer jag att vara riktigt nöjd, vill jag gå i mål på under sex timmar (förra året vann norrmannen Trond Idland på tiden 3:21:52). För att klara sex timmar kommer det att krävas att mina ben inte dör i uppförsbacken som börjar från starten och inte slutar förrän drygt halvvägs in i loppet (23 km). Om jag har någorlunda fräscha ben vid Keschhütte och Sertigpass kommer jag att klara loppet på sex timmar eftersom det mestadels är nerförsbackar därifrån.

Det är viktigt att ha en positiv målbild! Johan Plate ger de här råden för att få en positiv målbild inför en prestation:
 - Ha en klar målbild.
- Tala till dig själv i nutid. (- Jag känner..., - Jag upplever...)
- Se bilden av önskat utförande i rätt hastighet. Det får inte gå fortare eller långsammare i huvudet än i verkligheten.
- Använd så många sinnen som möjligt.
- Sätt realistiska mål - inte för låga!
- Var avslappnad och koncentrerad när du jobbar med målbildsträning

Så här ser årets T-shirt ut för K42:



 Och så här ser ölen och medaljen ut!


En tröja, en medalj och ett glas öl är mina fysiska mål med Swiss Alpine, de mentala målen kommer jag att arbeta fram i mitt huvud under de kommande månaderna.

No comments:

Post a Comment