Sunday, April 8, 2012

10000 timmars-regeln

Det var länge sedan jag tog ut mig så på en runda att jag fick riktig träningsvärk. Gårdagens tur till Kullen har dock gjort att jag går som en skadskjuten kråka idag, har tillbringat mesta tiden inomhus. Inte ens efter Fully Kilometre Vertical i höstas hade jag någon träningsvärk egentligen, ändå tog jag ut mig helt vid det loppet. I alla fall tyckte jag det det själv. Varför får jag inte svår träningsvärk oftare? Jag tycker jag tränar ganska hårt och ibland verkligen tar i rejält, även under träningsrundor. Den enda förklaring jag kan komma på är att jag tror att jag tar i, men egentligen bara anpassar ansträngningen till hur mycket krafter jag tror jag har kvar och omedvetet (eller medvetet) anpassar ansträngningsnivån till detta.

Som jag skrev i ett av de första blogginläggen, är jag inte någon snabb löpare men klarar att någorlunda hålla samma hastighet under en längre tid. Om jag säger att 6.00-6.30 fart är min inbyggda hastighet är det nog många som tycker att det låter långsamt och att jag borde springa snabbare. Men jag hoppas på, och sätter min tro till, den så kallade 10000 timmars-regeln.  Vad är det? Det är teorin om att man blir bra på det man tränar mycket. Jag är fortfarande väldigt långt från 10000 timmars löpning (väldigt långt...!). Om målet med min träning varit att bli bra på att springa en viss sträcka på en viss tid, hade naturligtvis 6.30 fart varit ganska patetiskt om det hade rört sig om korta sträckor. Men ju längre sträckor man springer, desto långsammare måste man springa för att orka hela vägen, det är enkel matematik! Idag, med kanske 500 timmars löpning i kroppen de senaste fem åren kan jag utan någon större ansträngning springa en halvmara på drygt två timmar. Om 9500 timmar löpning kommer jag att ha utvecklats mycket men jag kan inte idag veta i vilken riktning. Antingen är jag en snabb halvmara-löpare eller en förbannat uthållig ultralöpare, beroende på om min hastighet eller uthållighet utvecklas mest under dessa 9500 timmar.

Dagens inspiration är hämtad från Trail Verbier-Saint Bernard för den sagolika naturen och för att filmen är riktigt bra gjord.. Hoppa in cirka 4 minuter i filmen.


No comments:

Post a Comment